دست‌ ها و پا های انسان یکی از آسیب‌ پذیر ترین قسمت‌ های بدن بوده و پوست آن نیز در معرض عوامل محیطی ممکن است دچار بیماری‌ های پوستی شود. وجود مشکلات پوستی در دست‌ و پا تنها برای انسان‌ هایی که به‌ طور مداوم از دست‌ ها یا پا های خود برای کار استفاده می‌ کنند نبوده و ممکن است همه افراد را تحت تأثیر قرار دهد. وجود ترک های پوستی یکی از مشکلات مداوم در قسمت‌ های دست‌ و پا است و علاوه‌ بر ایجاد ناراحتی، سبب از بین رفتن زیبایی پوست نیز خواهد شد. همه ما دستان و پا های ترک خورده یا خشک را تجربه کرده و به‌ خوبی می‌ دانیم که این مشکل پوستی بسیار ناراحت‌ کننده و اغلب دردناک باشد. عوامل بسیار زیادی سبب ایجاد ترک خوردگی و خشکی در پوست دستان و پا می‌ شود که از جمله این عوامل می‌ توان به آسیب‌ های محیطی، شرایط بد آب‌ و هوایی، سبک زندگی، ژنتیکی، نوع فعالیت‌ های روزمره و غیره اشاره نمود. همچنین گاهی اوقات ترک‌ خوردگی پوست نیز می‌ تواند منجر به بیماری‌ های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما شده و در هنگام برخورد با مواد تحریک کننده نیز افزایش یابد. بنابراین ترک خوردگی پوست به‌ ویژه در قسمت‌ های دست و پا همانند سایر مشکلات پوستی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و عوامل بسیار زیادی سبب ایجاد این مشکل پوستی می‌ شوند. همچنین امروزه نیز روش‌ های درمانی بسیار گوناگونی جهت از بین بردن ترک دست‌ و پا وجود دارند که در ادامه به بررسی علت و روش های درمان ترک دست و پا خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

پوست ترک خورده چیست؟

همه ما با پوست ترک‌ خورده آشنایی داشته و آن را در قسمت‌ های مختلف بدن خود به‌ ویژه در قسمت‌ های رویی دست و پاشنه‌ های پا مشاهده کرده ‌ایم. ترک هایی که بر روی پوست بر اثر عوامل گوناگون ایجاد می‌ شوند، همانند بریدگی‌ ها و شکاف‌ هایی بر روی پوست هستند که نوع حاد آن‌ ها نیز منجر به خونریزی در ناحیه خشکی و ترک خوردگی شود. همچنین ترک خوردگی پوست نیز می‌ تواند منجر به پوسته پوسته شدن و یا خارش شده که برای افراد بسیار دردناک و کلافه کننده است. قبل از پرداختن به علت و روش های درمان ترک دست و پا به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی بیماری‌ های پوستی دارای علایم مشابه با یکدیگر هستند و هر کدام نیز درمان‌ های متفاوتی خواهند داشت. بنابراین وجود این علایم همراه با ترک خوردگی پوست می‌ تواند در تشخیص بیماری به شما کمک کند.

علت ترک دست و پا

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، عوامل بسیار زیادی سبب ایجاد ترک‌ خوردگی در پوست دست‌ و پا می‌ شوند که از جمله این عوامل می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آفتاب سوختگی

یکی از علت‌ های مؤثر در پیدایش ترک‌ خوردگی در پوست دست‌ و پا، آفتاب‌ سوختگی به‌ ویژه در روز های بسیار گرم تابستانی است. آفتاب مستقیم به پوست دست‌ ها علاوه‌ بر تغییر رنگدانه‌ های موجود در پوست، می‌ تواند سبب خشکی آن شود. بنابراین در روز های بسیار گرم و آفتابی علاوه‌ بر استفاده از ضد آفتاب بر روی پوست صورت، بر روی پوست دستان خود نیز استفاده کرده و از ترک‌ خوردگی و خشک شدن آن جلوگیری نمایید.

• مواد شوینده‌ بی‌ کیفیت

استفاده مکرر از مواد شوینده‌ بی‌ کیفیت و نامناسب، می‌ تواند به پوست دستان و پاهای شما آسیب رسانده و به‌ مرور دچار خشکی و ترک‌ خوردگی آن‌ ها شود. به‌ عنوان مثال برخی از افراد به‌ ویژه بانوان دارای پوست‌ های بسیار حساس بوده و بنابراین باید از مواد بهداشتی و شوینده‌ مخصوص و ملایم استفاده نمایند. همچنین اگر به‌ طور مداوم بهداشت روزانه را در رابطه با پا های خود را رعایت نکنید، به‌ مرور باکتری‌ ها و میکروب‌ ها در قسمت کف پا تجمع یافته و علاوه‌ بر بروز مشکلات پوستی، می‌ توانند سبب ایجاد ظاهری بسیار زبر و نا مناسب شوند.

• بیماری‌ های ژنتیکی

یکی دیگر از علت‌ های پیدایش ترک دست‌ و پا، وجود بیماری‌ های ژنتیکی و ارثی است. بیماری‌ هایی همچون تیروئید و دیابت که به‌ صورت موروثی هستند، می‌ توانند بستر مناسب برای خشکی و به‌ دنبال آن ترک خوردگی پوست را فراهم کنند. همچنین برخی از افراد خانواده نیز به دلیل کمبود برخی اسید های چرب و ویتامین ها نیز می‌ توانند دچار ترک خوردگی بر روی پوست دست‌ ها و پا های خود شوند.

• بیماری اگزما

بیماری اگزما تحت عنوان بیماری دراماتیک آتوپیک نیز شناخته‌ شده و جزء بیماری‌ های شایع پوستی محسوب می‌ شود. این بیماری در پوست افراد سبب ایجاد قرمزی و خارش شده و علاوه‌ بر پوست دست‌ و پا، می‌ تواند در سایر قسمت‌ های بدن نیز ایجاد شود. در بیماری اگزما، پوست افراد به‌ شدت خشک‌ شده و سبب ایجاد ترک خوردگی می‌ شود. از جمله علائم بارز این بیماری نیز می‌ توان به پوسته پوسته شدن پوست، وجود خارش‌ های شدید، تاول، کنده شدن لایه رویی پوست و ایجاد لکه‌ های بسیار زبر اشاره کرد.

• بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس یک اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بوده بنابراین در دسته بیماری‌ های خود ایمنی محسوب می‌ شود. در این نوع از بیماری پوستی، سلول‌ های موجود در پوست به‌ سرعت غیر معمول شروع به تکثیر کرده و سبب تجمع اضافی پوست خواهند شد. تجمع سلول‌ ها نیز می‌ تواند سبب پوسته پوسته شدن، خشکی و ترک خوردن دست‌ ها و پا ها شود. همچنین این بیماری در قسمت‌ های دیگر بدن نیز همانند پوست زانو، پوست سر، پوست کمر و پوست آرنج‌ ها رخ داده و از جمله علائم بارز آن می‌ توان به وجود خارش، ایجاد فلس های سفید نقره ‌ای، خشکی‌ های قرمز رنگ، ایجاد ترک خوردگی و غیره اشاره نمود.

• هوای خشک و سرد

از تأثیرگذار ترین علت‌ ها در پیدایش ترک‌ خوردگی دست ها، هوای بسیار خشک یا سرد می‌ باشد. پوست دست و پا در این نوع از شرایط آب‌ و هوایی به‌ سرعت واکنش داده و دچار خشکی و ترک‌ خوردگی می‌ شود. بنابراین استفاده از کرم‌ های مرطوب کننده و پوشیدن جوراب در چنین شرایطی بسیار توصیه می‌ گردد.

اینجا بخوانید: انواع روش های آبرسانی پوست

از دیگر عوامل تأثیر گذار در ترک خوردگی پوست نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

• استفاده از کفش‌ های نامناسب
  • راه رفتن بدون کفش
  • افزایش سن
  • افزایش وزن
  • مشکلات موجود در گردش خون
  • عدم رسیدگی به‌ موقع به پوست دست و پا
  • راه رفتن‌ های طولانی بدون استفاده از کفش مناسب
  • عدم رعایت بهداشت
  • عفونت‌ های قارچی
  • خار پاشنه

روش‌ های درمان ترک دست و پا

از جمله روش‌ های درمان ترک دست و پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• لایه برداری

یکی از روش‌ های درمانی جهت از بین بردن ترک های پوستی، لایه‌ برداری پوست ترک خورده است. در این روش سطح ترک‌ خورده پوست که حاوی سلول‌ های مرده است به‌ طور کامل برداشته شده و اجازه رشد مجدد و ترمیم به سلول‌ های جدید پوستی داده می‌ شود.

• میکرونیدلینگ

یکی دیگر از روش‌ های بسیار پرطرفدار درمان ترک های پوستی به‌ ویژه پوست دست و پا، استفاده از روش میکرونیدلینگ در کلینیک های زیبایی و درمانی است. در این نوع از درمان بسیار پیشرفته، از سوزن‌ های بسیار ریزی جهت تحریک کلاژن سازی در پوست استفاده‌ شده و بر خلاف سایر روش‌ های و درمانی به‌ هیچ‌ عنوان دچار خونریزی نخواهد شد. استفاده از روش میکرونیدلینگ برای از بین بردن ترک های پوستی به مراحل متعددی با توجه به تجویز پزشک نیاز داشته و با رعایت جلسات درمانی می‌ توانید تازگی و شادابی را به پوست خود بازگردانید.

• استفاده از پماد و کرم

یکی از روش‌ های بسیار ساده جهت درمان ترک پا و دست، استفاده از پماد ها و کرم های مخصوص با توجه به نسخه پزشک می‌ باشد.

• درمان توسط لیزر

لیزر درمانی نیز از دیگر روش‌ های درمان ترک پوستی بوده و با تحریک بافت پوست، می‌ تواند نتایج بسیار اثر بخشی را در از بین بردن ترک های پوستی موجود در دست‌ و پا ایجاد نماید.

• میکرو درمی

در این روش از درمان نیز همانند لایه برداری، سلول‌ های مرده پوست از بافت اصلی جدا شده و با تحریک کلاژن سازی، سبب تشکیل پوسته تازه می‌ شود. درمان توسط میکرو درمی نیز توسط پزشک متخصص بر اساس میزان ترک خوردگی و ناحیه پخش شدگی آن تعیین‌ شده و نیاز به جلسات متعددی خواهد داشت.

در پایان

پس از شناخت علت و روش های درمان ترک دست و پا وقت آن است که بگوییم کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر امامی سیگارودی واقع در شهر رشت، تمامی خدمات درمانی و زیبایی را به مراجعین خود ارائه داده و دارای سال‌ ها سابقه و تجربه حرفه ‌ای در این زمینه است. از جمله خدمات این کلینیک نیز می‌ توان به درمان مشکلات پوستی، خدمات جوانسازی و زیبایی، لیزر موهای زائد ، درمان ترک‌ های پوستی و غیره اشاره نمود. عزیزان می‌ توانند جهت استفاده از خدمات این کلینیک، علاوه‌ بر برقراری تماس و مراجعه حضوری، به‌ صورت اینترنتی نیز وقت خود را رزرو نمایند.