درمان لک های پوستی

درمان لک های پوستی جزء درمان هایی است که برای هر فردی بسیار مهم و قابل توجه است. لکه های پوستی یکی از شایع ترین واکنش های پوست می باشد که عوامل بسیاری در بروز و پیدایش آن ها نقش دارند. مسلماً پیدایش این لک های قهوه ای تیره و روشن در سطح پوست برای هیچ کس خوشایند نخواهد بود و برای درمان و خلاص شدن از آنها لازم است بهترین و مؤثرترین روش درمان را انجام داد. کاربردی ترین و مؤثرترین روش از بین بردن لکه های پوستی درمان آن با لیزر (لیزر درمانی) است که به نسبت روش های درمانی دیگر مطلوب ترین نتیجه را حاصل می کند.

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر امامی سیگاردوی در شهر رشت از این متد پیشرفته و مؤثر برای درمان لک های پوستی‌ مراجعه کنندگان عزیز خود توسط پزشکان متخصص خود و هم چنین مجهزترین ابزارها استفاده می کند.

 دلایل ایجاد لک های پوستی

عوامل بسیاری در ایجاد لک های پوستی مؤثر هستند، برخی از این عوامل عبارتند از:

۱ – بالا رفتن سن که یکی از عوامل ایجاد لک های پوستی می باشد.

۲ – قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه ی ماوراءبنفش حاصل از تابش نور خورشید

۳ – استفاده نکردن از کرم های ضد آفتاب

۴ – عوامل ژنتیکی، بسیاری از لک های پوستی زمینه ی ژنتیکی دارند که از بدو تولد به وجود می آیند مثل بیماری نوروفیبروماتوز و سندروم رنگدانه ی پوست

۵ – تغییرات هورمونی یکی دیگر از عوامل پدید آمدن این لکه ها هستند، برای مثال لک های ناشی از بارداری

۶ – دست کاری و کندن جوش صورت، با کندن جوش و زخم شدن جای آن ها اسکارهای به وجود آمده به راحتی تبدیل به لک های پوستی می شوند.

۷ – بیماری های کبدی و دیابت نیز یکی دیگر از عوامل بروز لک های پوستی هستند، در بیماری کبدی هر تغییری در کبد موجب پیدایش عارضه بر روی پوست می شود. در بیماری دیابت نیز به دلیل تغییراتی که در رگ های خونی فرد به وجود می آید ممکن است لک هایی بر روی ساق پا پدیدار شوند.

عملکرد لیزر در درمان لک های پوستی

به جرأت می توان گفت بهترین روش درمان لک های پوستی روش درمان آن ها با لیزر است. هدف لیزر از بین بردن ملانین (سلول رنگدانه) موجود داخل پوست است. در درمان با لیزر پالس های پر سرعت نوری توسط رنگ دانه های پوست جذب شده و خرد و تبخیر می شوند و این امر موجب محو شدن این لک ها می شود.

روش های پیشگیری از ظهور لک های پوستی

در حقیقت با رعایت یک سری از نکات به راحتی می شود از بروز و ظهور بسیاری از لک های پوستی جلوگیری کرد، برخی از این نکات عبارتند از:

۱ – همان طور که گفته شد اشعه ی ماوراء بنفش یکی از مهم ترین و مؤثرترین عامل در بروز این لکه ها هستند اما می توان  با استفاده ی منظم و مکرر از ضد آفتاب متناسب با پوست خود به خوبی از ایجاد لک ها بر روی پوست خود پیشگیری کرد. به لک های پوستی که ناشی از تابش نور خورشید پدیدار می شوند لنتیجین ( Lentigine ) گفته می شود.

۲ – دست کاری نکردن و نکندن جوش های پوستی و جای آن ها

۳ – بسیاری از لک های پوستی ناشی از کندن موهای زائد بدن با استفاده از روش های نامناسب پوست از جمله اپیلاسون، وکس و … است. چون در این روش ها مو به طور کامل کنده نمی شود و مو به شکل زیر پوستی به رشد خود ادامه می دهد که این عوامل باعث به وجود آمدن لک های پوستی می شوند‌.

۴ – بعضی از لک های پوستی با تغییر فصل ایجاد می شوند یعنی در فصل تابستان ایجاد و در فصل زمستان خود به خود از بین می روند به این لکه ها افلایدز ( Ephelides ) گفته می شود .

۵ – نکته ی بسیار قابل توجه و مهم در امر جوان ماندن پوست و جلوگیری از پیری آن و هم چنین جلوگیری از بروز عارضه های آن و بالاخص بروز لک های پوستی اهمیت تغذیه ی مناسب و سالم و خواب به موقع و کافی می باشد. با اهمیت دادن به این موضوع بسیاری از عارضه های پوستی ما هرگز به وجود نیامده و یا به حداقل می رسند .

مزیت های درمان لک های پوستی با لیزر

۱ – درد بسیار کم

۲ – نداشتن دوره ی نقاهت و حداقل مراقب های پس از درمان

۳ – عدم نیاز به داروی بی حسی

۴ – طول جلسه ی درمان بسیار کوتاه

۵ – جواب دهی بسیار سریع

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان لک های پوستی با لیزر

تعداد جلسات مورد نیاز برای جواب دهی مطلوب مراجعه کنندگان بسته به نوع و شرایط پوست شما عزیزان علت ایجاد لک، میزان تیرگی و مقدار این لک ها متفاوت می باشد. مسلماً رنگ لکه ها هرچه تیره تر باشد جلسات بیشتری نیز برای درمان کامل نیاز است‌.  اما اگر رنگ آنها خیلی روشن باشد معمولا به ۴ یا ۵ جلسه لیزر درمانی جواب می دهد و همچنین در طول ۳ تا ۴ هفته پس از درمان نتیجه ی درمان را به وضوح مشاهده می کنید.

هزینه و ماندگاری درمان لک های پوستی با لیزر

ماندگاری این روش به نحوه ی صحیح انجام دادن درمان بستگی دارد اگر توسط متخصص پوست و مو و به درستی انجام شود بسیار مؤثر و مطلوب خواهد بود. هزینه ی درمان لک های پوستی با لیزر تقریبا بالا است اما مرکز زیبایی دکتر امامی سیگاردوی با مناسب ترین هزینه این درمان را برای شما عزیزان انجام خواهند داد.

دیگر روش های درمان لک های پوستی

همان طور که گفتیم بهترین درمان لک های پوستی درمان با لیزر می باشد که مؤثرترین روش درمانی نیز می باشد، اما بنا بر نوع لکه و وضعیت پوست شما عزیزان از روش های دیگری نیز برای رفع این عارضه ها استفاده می شود.

۱ – لایه بردارهای شیمیایی

این روش درمان بسیار قوی بوده و در مواقعی که روش های درمان سطحی جوابگو نباشند از این روش استفاده می شود. مکانیزم این روش به این صورت است که به وسیله ی قرار گرفتن محلول شیمیایی بر روی پوست لایه ی سطحی و سلول های مرده ی پوست برداشته می شوند و پوست جدید و صاف جایگزین آن می شود. اجزای اصلی تشکیل دهنده ی محلول های شیمیایی اسیدهای آلفا هیدروکسی، گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. این روش برای درمان کک و مک های پوست نیز بسیار موثر است.

۲ – دارو درمانی

درواقع با توجه به نوع پوست و لک های پوستی شما عزیزان و تشخیص پزشک ممکن است با تجویز داروهایی از قبیل انواع لایه بردارها، روشن کننده ها و ضدلک ها و بسیاری از داروهای متناسب با پوست شما عزیزان لک های پوستی شما را درمان کند.

۳ –  روش میکرودرم آبریژن (فیس آپ)

این روش حداقل تهاجمی نیز مناسب برای رفع لک های ناشی از پیری، رفع جای جوش و با تحریک کلاژن سازی در جوانسازی پوست است. در این روش نیز با استفاده از ابزارهای مخصوص به خود سلول های سطحی و مرده پوست را با ساییدن از بین برده و و با تحریک  کلاژن سازی، پوست احیا می شود. همراه با انجام این روش پزشک تجویز دارو نیز دارد.

۴ – روش درمان با میکرونیدلینگ

این روش کم تهاجم نیز برای درمان لک های پوستی و بسیاری از عارضه های پوستی دیگر از جمله رفع اسکارهای پوست، چین و چروک و … روش بسیار مؤثری می باشد. در این روش با آسیب رساندن جزئی به لایه ی میانی پوست سبب تحریک کلاژن سازی می کند و درنهایت این لک ها را کاملاً محو می کند.

۵ – روش درمان با مزوتراپی

در روش مزوتراپی که غیرتهاجمی است برای از بین رفتن لکه های پوستی و بسیاری از عارضه های دیگر پوست با توجه به نیاز پوست داروی مورد نیاز آن که حاوی ویتامین ها، هورمون ها، آنزیم ها عصاره های گیاهی پوست و … به وسیله ی ابزار مخصوص به خود به لایه ی میانی پوست (درم) تزریق می شود.

کلام آخر

اگر در هر سن و شرایطی هستید و در پوستتان لک هایی ایجاد شده که شما را نگران کرده و یا از دیدن لکه ها در آیینه احساس خوشایندی ندارید تنها کافی است به کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر امامی سیگاردوی مراجعه کرده و با بررسی پوست شما عزیزان و گرفتن بهترین مشاوره پزشکان ما در بهترین مرکز زیبایی در رشت متناسب ترین روش درمان را برای شما عزیزان تشخیص داده و با انجام مؤثرترین روش های درمان در این کلینیک تخصصی از بازگشت جوانی و کیفیت پوست خود لذت ببرید.